főpróba

tegnapi zenei élményemből soha nem lett volna blog, ha pár hete a Duna tévétől el nem távolítják  a kedves és tehetséges Teszári Nórát, ha erre nem jut eszembe, hogy ismeretlenül kifejezzem neki őszinte együttérzésemet, ha Nóra facebook oldalán észre nem veszem, hogy a kultúra terjesztését és népszerűsítését ő továbbra is szívügyének tekinti, s ha mindezek után rá nem döbbenek, hogy a kultúra-tipró hitvány hatalomra nem érdemes tovább szót vesztegetni…

érdemesebb az energiákat nevelésre, példák állítására, egymás bíztatására, egyetemes értékeink és hagyományaink ápolására fordítani, ahogyan sok mindenkivel együtt Nóra is teszi

Moses Mendelsshon filozófus unokája, Félix Mendelssohn hetedikes lehetett, amikor megírta ötös számú szimfóniáját. amennyire laikusként látom, a tempó próbára teszi a vonószenekart. az utolsó tételt például többször kell elkezdeni. majsztró Michael Stern, a neves hegedűművész, Isaac Stern fia, kétszer is leinti a zenészeket az első ütemek után. a hegedűsök nevetgélnek, jegyezgetnek, szégyenkeznek

az esti hangversenyre próbál az IRIS zenekar Memphisben. pontosabban annak Germantown nevű önálló igazgatású, és ezért annál sokkal gazdagabb, elegánsabb és kultúráltabb külvárosában. A 18 hegedűst 2 bőgős és 4 csellós egészíti ki, harminc év körüli hivatásos zenészek az ország minden pontjáról. máshol vannak főállásban, sokan szabadúszók, a koncertekre jönnek össze, és néhány napot töltenek csak a városban. a nyilvános próbán körülbelül ugyanennyien ülünk, a fehér hajúak között mindössze két csodagyerek korú fiatal fedezhető föl

a szombat délelőtti főpróbára a jegy ára adóval, kezelési költséggel együtt 12 USD, az esti előadásra pedig 55 USD a belépő. akár Joshua Bell, Yefim Bronfman, akár Kelemen Barnabás, Lynn Harrell, vagy mint most, Elizabeth Hainen hárfaművész lép fel a zenekarral, a korszerű 8oo fős koncertterem fele szokott megtelni. a hangversenyeket szponzoráló gazdag családok mellett ott vannak az ismertebb helyi üzletek, vállalkozók, bankok, hotelek, és maga a város is csupán egyike a támogatóknak

“vajon mi a leghatékonyabb módja a komolyzene hirdetésének? milyen ‘fórumon’ érheti el a koncertszervező a gimnazistát és szüleit?” – kérdezi Teszári Nóra a facebookján. példaként a Jakobi Koncert Kft. kezdeményezését hozza fel: ha valaki magával visz egy 18 év alatti fiatalt a Magyar Villamos Művek koncertjeire, akkor mindketten 1.ooo forintért kapják meg a jegyet, melynek eredeti ára egyébként 4.000-14.000 Ft lenne

igen, a belépők drágák, pedig ebből a bevételből szerintem nemhogy a zenészekre, de még a rezsire is alig futja, sem otthon, sem Amerikában. így a Jakobi Koncert Kft. kezdeményezéséhez hasonlóan nyugodtan fel lehetne ajánlani, hogy közvetlenül az előadás előtt kedvezményes diákjegyeket adjon ki a pénztár

az anyagiakon túl fontos ösztönző lehet egy-egy újszerű műsor megszervezése is. zenész barátaimtól tudom, hogy a zenekarnak mennyire izgalmas dolog együtt játszani a fiatalok helyi kedvenceivel, akik megfelelő színvonalú zenei tudásokat nem a komoly műfajban kamatoztatják

végül, az az érzésem, hogy általában elriasztja a fiatalokat a hangversenyek többnyire rideg és üres protokollja. a magam részéről ezért is szeretem jobban a főpróbákat, ahol a zenészek utcai ruhában, fesztelenül muzsikálnak, mászkálnak, a karmester viccelődik, miközben ott alakul a zene a hallgatók orra előtt. ilyen hangulatú koncertekre szívesebben odamegy a teenager, akár felnőttel, akár barátaival. esetleg még arra is rájön, mennyire szórakoztató tud lenni a komoly zene

2 thoughts on “főpróba

  1. Nagyon köszönöm ezt a bejegyzést! És továbbítom, boldogan!
    Szeretettel üdvözli egy (továbbra is) lelkes kultúrharcos: Teszári Nóra

    • tudom, a szíve szakad meg, hogy megszűntetik az Éjjeli őrjáratot, még akkor is, ha csúnyán kitúrták belőle. bízom benne, hogy előbb-utóbb visszetérhetnek Alindával a képernyőre

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s