teljesen más világ

 
sok olyan figura létezik szerte a világban, mint a magyar államelnök. érdekes módon az ilyen hányadékok gyorsan eltűnnek egy egészséges közösség életéből. megvonják tőlük kiváltságaikat, kiközösítik, vagy egyszerűen börtönbe zárják őket – kinek-kinek érdeme szerint
 
többen a rajta kapott politikusok közül lemondanak addig élvezett hatalmukról. persze amikor csaláson és hazudozáson érik őket ellenfeleik, vagy amikor kisebb-nagyobb törvénytelenségbe keverik magukat, nem azért állnak félre, mintha megszállná őket a tisztesség. sokkal inkább azért, mert lehetetlenné válik működésük, mert a politikai környezetük megvonja tőlük a bizalmat, és nyilvánvalóan nemkívánatossá válik közéleti létük
 
amikor a magyar köztársasági elnök lopott anyagból készit doktorit, és ezt a tényt utólag föltárják, akkor itt bizony fontos politikai ügyről van szó. és az is tény, hogy a kormányzó hatalom, mint elsődleges politikai környezet, a minimális morális standard érvényesítésének még a látszatát is kerüli ebben az ügyben
 
nem fér a fejembe, hogy a fidesz hivatalos álláspontja szerint semmi nem történt, és a tények alapján a doktori ügyet befejezettnek lehet tekinteni. azt hittem, itt el sem lehet hibázni az elvi állásfoglalást, azt hogy a lopott cucc nem illeti meg a tolvajt, a doktorit tehát vissza kell vonni. mostanában a legnyilvánvalóbb esetekben sem az történik, amit várnék, észre kell vegyem, hogy én egy teljesen más világban élek, nem a valóságosban
 
és akikkel csak beszélgetek, senki nem figyelmeztet rá, hogy hohó barátom, ideje felhagyni a világról alkotott téveszmékkel, tessék inkább a valósággal foglalkozni. azt hiszem, a környezetem megbocsájthatatlan módon és egyfolytában félrevezet, amikor hagyja, hogy idejét múlt ízléssel, morális alapokon alkossak nem helytálló véleményt a mindennapokról
 
ha jobban belegondolok, nem most kezdődött ez el, hanem már a grundon, meg az iskolában. ott megvetés járt a sumákolásért vagy a hazudozásért, aki csalt, azt megvertük, lenéztük, kiközösítettük
 
folytatódott mindez a tévutakra terelés a középiskolában felvilágosultnak tekintett tanáraim által. ők azok, kikre hallgatva (vagy éppen ellenükre) azzá lettem, ami most vagyok: munkájában igyekvő, a törvényt általában tiszteletben tartó, az adót tisztességesen fizető, nem vallásos, de nem is ateista polgárrá
 
az persze, hogy odafigyeltem magyar tanáraimra, matek tanáromra, osztályfőnökeimre, és magamévá tettem az emberi tisztességről és az emberi tartásról szóló leckéztetéseiket (is), az az én bajom. az is az én bajom, hogy nemcsak leérettségiztem belőlük, de készpénznek is vettem Vörösmarthy, Kölcsey, Gárdonyi, Radnóti, Molnár Ferenc, József Attila, Babits szavait, és nem kérdőjeleztem meg a gondolataikból következő és történeteikből kiolvasható alapvető emberi értékek valódiságát
 
az viszont már nem az én bajom, hanem egyenesen az én bűnöm, hogy miként szüleim és tanáraim tették, úgy vezetem félre én is a környezetemet téveszméimmel és terjesztem fiamnak és tanítványaimnak az „igazságot” a tisztességesen elvégzett munkáról, az apró igazságok felfedezésének öröméről, gentleman agreementről, hősiességről, az emberi teljesítményekről, az adott szó hiteléről, szabályokba nem foglalt viselkedési korlátokról, erényekről, bűnökről,…
 
egyszóval én is alaposan félrevezetem barátaimat, rokonaimat, bárkit, aki szóba áll velem. hiszen nem a valóságos világgal traktálom őket, hanem egy másikkal. azzal, melyben énszerintem egyedül élni érdemes. mentségemre szóljon, több jel utal rá, hogy rajtam kívül sokan mások is egy teljesen más világban érzik jól magukat, nem a mostani valóságosban
 
 

One thought on “teljesen más világ

  1. update:
    kis hétvégi hezitálást követően, április 2-dikán, az államelnök lemond (éljen, bár ez sem tekinthető önálló teljesítménynek, akár a dolgozata). minden egyéb tekintetben a helyzet változatlan

Leave a Reply

